torsdag 24. desember 2009

From all of me to all of you

Julaften nå. Eller vent, det er løgn - første juledag er det. Jeg er, selvfølgelig, hjemme in my hometown. Hadde tatt seg ut om jeg satt i Volda og drakk pulverkaffe, mens jeg stirra på det falske juletreet og de like falske gavene som ligger under. Nå er jeg mett, og føler meg veldig feit. Moving on...

Tiden etter jeg kom hjem har gått med til å bygge seg opp etter sammenbruddet (se inlegget under), handle julegaver, ha det trivelig i festlig lag, og sove masse og lenge. For noen dager siden fikk min kjære bror det ærverdige oppdraget å kjøpe juletre. Jeg sa meg villig til å bli med, fordi han masa sånn. Det var ikke stas å kjøpe juletre alene, mente han. Uansett, køkjøringa rundt om i byen bar sterkt preg av manisk "sing along" til fantastisk jule-cd, fra min side selvfølgelig. Jeg er av den oppfatning at julestemning er noe man må jobbe for. Jeg fikk inntrykket av at det hele etterhvert ble for mye for min kjære bror, som syntes det var unødvendig av meg å poengtere hvor utrolig koselig og julete vi hadde det hvert femte minutt.

Jeg tror han bestemte seg for å ta igjen, for han ble direkte ufin da jeg spurte om han kunne stikke inn på en bensinstasjon å kjøpe røyk til meg. Han gjorde det, men ikke uten å fortelle meg hvor utrolig skadelig og harry det er å røyke. Det gjorde han blant annet gjennom å nærmest sammenligne meg med ei gammel, rynkete kjærring som han hadde sett kjøpe 15 pakker røyk på Rema. Han snakka i det vide og det brede om hvor utrolig ekkel hun var, og at han så for seg at hun kom til å sitte i en gammel skinnsofa og dampe i vei på julaften. Mer direkte ble kritikken når han bestemte seg for å liste opp alle negative ting ved røyking. Når det jeg velger å kalle trakkasering roa seg, skjønte han at jeg var forbannet. Jeg visste at han visste, men understeket det ved å si; "No e æ førrbainna på dæ". Da ville han ha en klem, men det fikk han ikke. Heller ingen klem, enn en veldig motvillig en, mente jeg. Det første jeg gjorde når jeg kom ut av bilen, var selvfølgelig å tenne en røyk. Men, vi er venner igjen nå altså..Gud bevares:)

Har hatt en finfin julaften. Referat; stod opp i ti-tida, dusja meg fin og rein, spiste god frokost, så halventusiastisk på første del av "tre nøtter til Askepott", dro på gravstedet med slekta, dro hjem igjen og spiste verdens beste grøt, drakk masse kaffe, la pakkene under treet, satte meg i stol og sovna der i en og en halv time, var på besøk til bestemor, skifta halventusiastisk til finere klær, spiste god julemiddag, spiste Oreo-kake (helt fantastisk), drakk mer kaffe, så litt på diverse ting på tv, åpna gaver, skifta til slampeklær. 23.15 sovna mamma foran en rævdårlig film på tv, og spurte pent om hun fikk legge seg. Det var greit. Fikk mange fantastiske gaver, til tross for at jeg ikke hadde ønska meg en damn shit. Verdt å nevne er; Knallrosa dasspapir, leverpostei, og et bilde av meg selv med en fantastisk kløft - "my boobs are (not) okey".

I morgen, eller i dag blir det vel, skal vi på den tradisjonelle julefrokosten til tante og onkel. Der møtes store deler av slekta på mamma sin side, og spiser og drikker hele dagen. Det er alltid koselig, og jeg gleder meg. Må vel avslutte dette noe usaklige innlegget med å ønske alle en riktig fin og fredfylt jul:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar